Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; WP_MatchesMapRegex has a deprecated constructor in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-includes/class-wp.php on line 634

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; Translation_Entry has a deprecated constructor in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-includes/pomo/entry.php on line 14

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; POMO_Reader has a deprecated constructor in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-includes/pomo/streams.php on line 12

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; POMO_FileReader has a deprecated constructor in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-includes/pomo/streams.php on line 120

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; POMO_StringReader has a deprecated constructor in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-includes/pomo/streams.php on line 175

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; POMO_CachedFileReader has a deprecated constructor in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-includes/pomo/streams.php on line 221

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; POMO_CachedIntFileReader has a deprecated constructor in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-includes/pomo/streams.php on line 236

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; WP_Widget_Factory has a deprecated constructor in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-includes/widgets.php on line 544

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-content/plugins/ninja-forms/includes/widget.php on line 118

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; LoginRadius_Horizontal_Share_Widget has a deprecated constructor in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-content/plugins/simplified-social-share/lr-social-sharing/includes/widgets/loginradius_horizontal_share_widget.php on line 9

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-content/plugins/simplified-social-share/lr-social-sharing/includes/widgets/loginradius_horizontal_share_widget.php on line 92

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; LoginRadius_Vertical_Share_Widget has a deprecated constructor in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-content/plugins/simplified-social-share/lr-social-sharing/includes/widgets/loginradius_vertical_share_widget.php on line 9

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-content/plugins/simplified-social-share/lr-social-sharing/includes/widgets/loginradius_vertical_share_widget.php on line 70

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-includes/pomo/translations.php on line 202

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/fs3/54/tapiohut/public_html/wp-includes/pomo/translations.php on line 202
Parempaa kohtelua koulutukselle! - Tapio Huttula

Parempaa kohtelua koulutukselle!

Koulutus ei ole ansainnut sellaista kohtelua, mitä viime päivinä on nähty. Koulutus ja sen tuottama osaaminen ja tieto ovat sentään keskeisiä tulevaisuuden rakennuspuita.

Hallituksella ei ole enää yhteistä linjaa. Ilmeisesti mistään. Sen vuoksi toimintakin on luokatonta.

Tilanne on kestämätön. Koulutus ei ole mikään pikatuote, jota voidaan reivata nopeasti suuntaan tai toiseen. Itse koulutus kestää asteesta riippuen 3-5 vuotta, joskus pidempäänkin. Kun tähän vielä lisää koulutuksen sisältöjen, toteutustapojen ja pedagogiikan kehittämisen voidaan puhua todella pitkästä ”tuotantoprosessista”.

Tämä tarkoittaa sitä, että linjanmuutokset täytyy tehdä harkitsen ja pitkäjänteisesti ja tietysti hyvässä yhteistyössä kentän toimijoiden kesken. Tempoilevuus ja epävarmuus ovat myrkkyä koulutuksen kehittämiselle. Toimijoiden näkökulmasta politiikasta puuttuu ennakoitavuus.

Suomessa puhutaan tällä hetkellä paljon yrittäjyydestä ja sen edellytysten luomisesta. Tämä on tietysti tärkeää, koska tarvitsemme hyviä uusia työpaikkoja. Yrittäjyyden perusedellytys on, että yrittäjä tietää yritystä perustaessaan tai sitä laajentaessaan riskinsä. Minkälaiset toiminnan reunaehdot lainsäädäntö muodostaa? Mikä on rahoituksen hinta? Onko kysynnässä näköpiirissä isoja muutoksia? Onko oikeaa osaamista ja työvoimaa saatavissa? Jne.

Koulutus vertautuu pitkälti yrittäjyyteen. Hyvää ja laadukasta koulutustakaan ei voi saavuttaa, jos toimijat eivät tiedä mitä heiltä odotetaan tai jos he eivät tiedä onko rahoitusta tulossa, minkä verran ja millä ehdoilla. Nyt tätä ennakoitavuutta ei ole. Ja kentän kuulemisestakin voi olla montaa mieltä.

Valitettavasti kärsijöitä on Suomi pullollaan. Toisen asteen opiskelijat ja hakijat ovat epätietoisia, miten heidän oppilaitostensa käy. Vanhemmat eivät tiedä, mihin nuoria pitäisi kannustaa. Koulujen ylläpitäjät eivät tiedä mitä jatkossa tapahtuu ja mihin pitäisi varautua jne.

Paras teko hallitukselta olisi nyt todeta, että homma ei toiminut. Eli viheltää peli poikki ja vetää toisen asteen rahoituslaki pois eduskunnasta.

Konkurssijulistus on tietysti politiikassa vaikeaa, mutta se vaikuttaisi tämän sekoilun jälkeen jo ihan vastuulliselta toiminnalta. Tämän jälkeen voitaisiin sitten katsoa tilanne uudelleen vaalien jälkeen, käydä sitä ennen kunnon keskustelu toisen asteen koulutuksen tavoitteita ja valmistella asia sitten huolella uudelleen yhdessä kentän toimijoiden kanssa.

Yksi asia on tietysti varmaan. Toisen asteen koulutuksen kehittämistä pitää jatkaa. Koulutuksen toimintaympäristö, yhteiskunta ja työelämä muuttuvat. Tiedon tuottamistavat ja saatavuus ovat jo muuttuneet, vaikka sitä ei ole vielä kunnolla noteerattu. Muutokset vaikuttavat syvällisesti koulutukseen, sen sisältöihin ja osaamistarpeisiin aina pedagogiikkaan ja koulutuksen toteutustapaan saakka.

Koulutuksen murron on niin suuri, että täytyy puhua koko konseptin muutoksesta. Millainen tulisi uuden koulun olla? Tämä kysymys koskee niin peruskoulua, toista astetta kuin korkeakouluja. Tästä pitää nyt aloittaa keskustelu ja asettaa tätä kautta koulutuksen kehittämiselle uudet tavoitteet. Niihin vastaaminen alkaa seuraavalla vaalikaudella.