Ei huolehdita. Omaehtoisen lisä- ja täydennyskoulutuksen ja aikuiskoulutuksen rahoitusta on leikattu viime vuosina rajusti. Näin yhä useamman työntekijän osaaminen rapautuu. Vaarassa on erityisesti ikääntyvien osaaminen. Osaaminen on parasta muutosturvaa. Haluan toimivan elinikäisen oppimisen järjestelmän joka varmistaa, että työssä olevien osaaminen on kunnossa.
Ratkaisuksi ehdotan:
Ei valitettavasti enää ole. Kansainvälisen Pisa-tutkimusohjelman mukaan suomalaisten nuorten osaamistulokset matematiikassa, lukutaidossa ja luonnontieteissä ovat pudonneet kymmenessä vuodessa merkittävästi. Myös koulujen väliset erot oppimistuloksissa ovat kasvaneet. Peruskoulu luo pohjan nuorten tulevaisuudelle. Haluan Suomen, jossa vanhempien ei tarvitse miettiä mihin kouluun he lapsensa laittavat.
Ratkaisuksi ehdotan:
Koulutus ja sen antama osaaminen, tiedot ja taidot, kantavat meitä jokaista elämässä eteenpäin. Ei ole yhdentekevää mitä koulutusjärjestelmällemme tapahtuu tulevaisuudessa. Suomalaiset ovat aina uskoneet koulutukseen. Eikä syyttä. Koulutustason ja koko kansan osaamisen nostaminen ovat luoneet perustan nykyiselle hyvinvointiyhteiskunnalle ja sen palveluille. Koulutus on myös tarjonnut väylän sosiaaliselle nousulle. Ideana on ollut, että jokaisella on mahdollisuus kouluttautua omien kykyjensä ja taitojensa pohjalta niin pitkälle kuin hän haluaa. Koulutuksen tasa-arvo on turvata jatkossakin.
Jokaisella yksilöllä tulee olla iästä, asuinpaikasta, vanhempien tai omasta varallisuudesta tai etnisestä taustasta riippumatta mahdollisuus kouluttautua, kasvaa ihmisenä ja löytää omat vahvuutensa. Laadukas koulutusjärjestelmä on myös suomalaisten taloudellisen vaurauden perusta. Suomalaisten hyvä osaaminen, laadukas tutkimus, innovaatiot, toimintatapojen ja palvelujen kehittäminen sekä koulutuksen ja työelämän tiivis yhteistyö ovat niitä tekijöitä, joilla suomalainen yhteiskunta voi selvitä. Niihin perustuu suomalainen työ ja vauraus.
Yksittäisen ihmisen kannalta ajantasainen ja laaja-alainen osaaminen on parasta muutosturvaa. Muutos on työelämässä jatkuvaa. Siksi ihmisen osaamista on huollettava systemaattisesti niin työpaikoilla kuin jatko- ja täydennyskoulutuksella. Elinikäinen oppiminen on hyvä vastalääke muutoksille. Kun ihmisen osaaminen on kunnossa löytyy se seuraavakin työpaikka helpommin.
Hyvä koulutus ei synny tyhjästä. Koulutuksen kehittämiseen täytyy olla resursseja. Siksi meillä ei ole seuraavalla vaalikaudella varaa säästää koulutuksesta. Koulutusjärjestelmän kehittäminen on nähtävä investointina tulevaisuuteen, inhimilliseen pääomaan.
Korkeatasoinen opettajankoulutus on keskeinen selittäjä sille, miksi suomalainen koulutus on noussut kansainvälisesti korkeatasoiseksi. Opettajista ja heidän osaamisestaan on pidettävä huoli jatkossakin. Tiedon määrä on kasvaa räjähdysmäisesti. Samalla se on entistä helpommin saatavissa. Nämä tekijät on käännettävä osaamisen laaduksi huolehtimalla oppilaitosten mahdollisuuksista hyödyntää uusinta teknologiaa ja kehittää omaa pedagogiikaa. Näin Suomi voi olla tulevaisuudessakin koulutuksen ja osaamisen kehittämisen kärkimaa. Haluan jatkossakin asua maassa, jossa vanhempien ei tarvitse miettiä mihin kouluun lapsensa laittaisi.
Haluan nuortemme saavan kansainvälisesti kilpailukykyisen ja laaja-alaisen osaamisen, joilla he voivat työllistyä, kehittää itseään ja kasvaa ihmisenä. Osaamisesta ja sivistyksestä huolehtiminen on huolenpitoa ihmisistä.